Tuesday, February 10, 2009

PERAYAAN-PERAYAAN DALAM TAHUN BARU CINA 4 - TUANNIANFAN (MAKAN MALAM MENJELANG TAHUN BARU)


Tuannianfan (Makan Malam Bersama-sama Seisi Sekeluarga)

Satu hari sebelum tahun baru dikenali sebagai chuxi (New Year Eve). Pada hari ini, semua ahli keluarga mesti balik ke rumah untuk makan bersama-sama pada waktu malam. Pada hari ini, suri rumahtangga akan pergi ke tokong untuk menjalani upacara penyembahan kesyukuran. Dewa dewi disembah dengan makanan yang pelbagaian. Upacara ini dijalankan kerana orang Cina percayai bahawa mereka berhidup senang sepanjang tahun ini adalah rahmat dewa-dewi, oleh itu penyembahan dijalankan untuk menunjuk kesyukuran mereka.

Adat songnian (Penghantaran Hadiah Tahun Baru) diadakan pada hari ini juga. Biasanya, menantu perlu menghantar hadiah-hadiah kepada bapa dan emak mertuanya pada hari ini. Selain daripada keluarga mertua, hadiah juga dihantar kepada orang yang pernah memberi bantuan kepadanya dan peniaga-peniaga yang ada urusan niaga dengannya. Semasa songnian, orang yang menghantar hadiah akan memberitahu bila akan datang melawat semasa tahun baru (bainian).

Pada waktu malam, makan malam yang disebut tuannianfan sangat-sangat diutamakan oleh masyarakat Cina. Semua ahli keluarga mesti hadir makan malam ini kecuali mereka yang mempunyai sebab-sebab yang khas. Bagi mereka yang tidak dapat hadir, tempat duduk dan alat-alat makan juga disediakan untuk mereka demi menandakan kesekutuan seisi keluarga. Orang Hokkian biasanya akan makan ‘steambot’ pada malam itu. ‘Steambot’ ialah cara makan dengan merendamkan makanan mentah (ikan, udang, sayur dan lain-lain) di dalam kuali yang bersup panas diri sendiri. Kuali yang mengandungi sup panas dengan dapur api di bawah diletak di tengah-tengah meja, makanan mentah pula di sekeliling kuali panas. Seisi keluarga sambil memasak makanan sambil berbual-bual, cara ini dapat mengeratkan lagi perhubungan di antara ahli-ahli keluarga. Orang Kantonis pula makan dengan piring-piring lauk-pauk yang siap dimasak. Tidak kira orang Hokkian atau orang Kantonis, lauk yang dimestikan ada ialah ikan. Ikan dalam bahasa Mandarin berbunyi ‘yu’ yang bermakna surplus. Orang Cina makan ikan adalah berharap tahun baru yang akan datang ini, seisi keluarga akan mempunyai surplus dalam apa jua bidang.

Selepas makan, kanak-kanak akan main bunga api di halaman rumah atau pergi menjualkan ‘malas’ secara beramai-ramai di sekeliling rumah mereka. Tujuan aktiviti menjualkan ‘malas’ ini adalah mengingatkan kanak-kanak haruslah belajar bersungguh-sungguh pada tahun yang baru. Suri rumahtangga pula sibuk dengan menyediakan bahan-bahan penyembahan nenek moyang pada masa sebaik sahaja tahun baru sampai. Lauk-pauk yang disediakan adalah dalam bentuk sayur-sayuran dan tidak ada hidangan daging. Orang Cina biasanya akan mengamalkan adat makan sayur pada hari pertama tahun baru. Hari itu juga merupakan harijadi Buddha Mile, oleh itu penganut agama Buddha akan memakan sayur pada hari itu juga. Pemuda-pemudi jika tidak menonton rancangan khas televisyen di rumah, mereka akan berjalan-jalan di pesta bunga yang akan berniaga sehingga larut malam.

No comments: