Saturday, February 7, 2009

PERAYAAN MASYARAKAT CINA 3 - DUANWUJIE (PERAYAAN PERAHU NAGA)











(A) Pengenalan

Duanwujie diraikan pada hari ke-5 dalam bulan lunar kelima untuk memperingatkan penyajak patriotik kerajaan Chu, Qu Yuan. Beliau membunuh diri dengan terjun ke dalam Sungai Miluo selepas mendengar berita ibu kota kerajaan Chu, iaitu Ying telah ditawan oleh tentera Qin.

(B) Asal Usul Perayaan Perahu Naga

Menurut En. Wen Yiduo, perayaan perahu naga telah lama diamalkan sebelum kelahiran Qu Yuan. Mengikut kepercayai orang Cina, lunar bulan kelima dianggap sebagai bulanyang berbisa dan hari ke-5 pula adalah hari yang paling buruk dalam bulan tersebut. Iniadalah kerana pada hari tersebut, semua reptilia yang berbisa akan mula aktif. Oleh itu,orang Cina pada zaman kuno menggunakan perahu naga (mewakili naga) untuk mengurangkan kesan buruk hari itu.

Qu Yuan merupakan seorang bangsawan Chu dan pegawai kanan Raja Huai (raja kerajaan Chu). Beliau cerdik dan berkaliber. Semasa Qu Yuan masih berkuasa, beliau menentang pegawai-pegawai yang makan rasuah dengan bersungguh-sungguh sehingga ramai pegawai kerajaan tidak suka kepada beliau. Akhirnya, Qu Yuan dibuang negeri apabila Raja Huai mempercayai fitnah para pegawai yang membencikan Qu Yuan. Selepas Raja Huai mangkat, Qu Yuan berkali-kali menulis surat kepada Raja Qingxiang (anak sulung yang menggantikan Raja Huai) tetapi tidak dapat balasan. Memandangkan kerajaan Chu menjadi semakin lemah dan akan ditawan oleh negara musuhnya, Qu Yuan semakin menjadi risau dan banyak karya telah ditulis untuk melepaskan perasaan kerisauan beliau. Apabila Qu Yuan mendapat berita bahawa ibu kota kerajaan Chu telah ditawan musuh pada hari ke-5 dalam bulan lunar kelima tahun 278 SM, beliau tersangat kecewa dan membunuh diri dengan terjun ke dalam Sungai Milou. Nelayan-nelayan yang berada di sekeliling mendayungkan perahu mereka cuba mencari mayat Qu Yuan tetapi gagal. Penduduk-penduduk Chu pula membalingkan zongzi (ketupat Cina - isinya adalah nasi pulut dan ia dibalut dengan daun buluh) ke dalam sungai dengan harapan ikan dan udang selepas kenyang makan zongzi tidak akan mengganggu mayat Qu Yuan.

(C) Penutup

Makan zongzi dan pertandingan mengayuh perahu naga merupakan aktiviti-aktiviti yang diadakan untuk memperingatkan Qu Yuan. Pertandingan mengayuh perahu naga sekarang telah menjadi satu pertandingan antarabangsa yang disertai oleh banyak negara. Orang Cina juga minum xionghuangjiu (arak sulfur) untuk mengelakkan diri daripada jatuh sakit kerana cuaca yang panas itu. Arak sulfur ini pula mengingatkan kita tentang Legenda Ular Putih yang menceritakan percintaan di antara Xiu Xian dengan Bai Niangniang (ular putih).

No comments: