Saturday, February 7, 2009

PERAYAAN MASYARAKAT CINA 6 - ZHONGQIUJIE (PESTA KUIH BULAN)



(A) Pengenalan

Pesta Kuih Bulan diraikan pada hari ke-15 dalam bulan lunar kelapan, ia juga dikenali sebagai Zhongqiujie (Perayaan Pertengahan Musim Luruh). Kanak-kanak amat gembira pada Zhongqiujie kerana mereka bukan sahaja dapat makan kuih bulan, bahkan mereka boleh membawa tanglung (lantern) bersama-sama rakan-rakan mereka.

(B) Asal Usul Zhongqiujie

Menurut cerita dongeng, Tuhan dikatakan mempunyai 10 orang anak. 10 orang anak Tuhan ini adalah matahari dan mereka hidup di syurga. Setiap hari, hanya seorang anak sahaja yang bertugas. Tiba-tiba pada suatu hari, matahari-matahari ini ingin keluar bersama-sama. 10 matahari yang tergantung di langit telah menyebabkan dunia manusia mengalami kemarau yang teruk.

Seorang wira yang bernama Hou Yi telah diminta untuk menyelesaikan masalah ini. Hou Yi yang pandai memanah dengan relanya telah memanahkan 8 matahari yang tergantung di langit. Apabila beliau ingin memanah matahari yang ke-9, ada orang mengingatkan beliau bahawa manusia memerlukan sebuah matahari untuk terus hidup. Anak panah yang dilepaskan itu terserong sedikit dan mencederakan matahari yang ke-9. Matahari yang cedera ini telah hilang kebanyakan kuasanya, ia hanya boleh keluar pada waktu malam dan memancarkan cahaya yang lembut. Sekarang, dunia manusia hanya ada satu matahari dan satu bulan.

Hou Yi kemudian dijadikan raja kerana berjasa kepada rakyat jelata. Setelah Hou yi menjadi raja, Hou Yi berubah menjadi zalim dan rakyat hidup menderita di bawah pemerintahan baginda. Baginda ingin dapat hidup abadi dan memerintah selama-lamanya. Baginda pun pergi ke Yaochi berjumpa dengan Xiwangmu (Dewi Nasib) untuk meminta ubat yang dapat hidup abadi. Memandangkan sumbangan baginda, Xiwangmu pun beri 2 biji ubat yang dapat hidup abadi. Makan sebiji ubat ini, seseorang itu akan dapat hidup abadi. Jika makan kedua-dua biji, seseorang itu akan menjadi dewa/dewi.

Hou Yi bercadang makan ubat itu bersama-sama isterinya Chang’e. Hou Yi menetapkan hari ke-15 dalam bulan lunar kelapan untuk mengambil ubat itu. Chang’e tidak sanggup melihat rakyat menderita tidak terhingga di bawah pemerintahan suaminya yang zalim, beliau pun makan kedua-dua biji ubat itu sebaik sahaja suaminya mengeluarkan mereka. Badan Chang’e menjadi ringan dan melayang ke bulan. Dikatakan bahawa Chang’e menari di dalam bulan pada setiap kali Zhongqiujie jika kamu meneliti dengan betul-betul.

(C) Perhimpunan Keluarga Pada Malam Zhongqiujie

Zhongqiujie adalah satu hari di mana seisi keluarga dapat berkumpul dan menikmati bulan purnama yang cantik. Pada malam itu, ada keluarga Cina menyembah Chang’e dengan buah-buahan dan kuih bulan. Sambil menyembah dewi bulan, seisi keluarga sambil berbual-bual sambil makan kuih bulan, buah limau bali, benih tembikai, dan kacang. Orang tua akan menceritakan cerita dongeng Chang’e kepada generasi muda dan kanak-kanak bersuka-ria membawa tanglung. Ahli-ahli keluarga dapat mempereratkan lagi perhubungan di antara mereka di dalam suasana yang sebegini.

(D) Asal Usul Kuih Bulan

Rakyat hidup sengsara di bawah pemerintahan orang Yuan (Mongolia) di antara tahun 1279 hingga 1368. Zhu Yuanzhang (Maharaha Taizu yang mengasaskan Dinasti Ming) mengetuai pasukan tentera menentang orang Yuan ingin memberitahu semua penduduk bangsa Cina sama-sama bertindak serentak menggulingkan orang Yuan pada tahun 1367. Cara yang digunakan oleh baginda ialah masukkan nota yang mencatatkan masa dan tarikh bertindak ke dalam kuah bulat lalu dihantarkan kepada setiap keluarga bangsa Cina. Pada masa dan tarikh yang ditetapkan, semua orang berbangsa Cina tindak bersama-sama. Akhirnya orang Yuan berjaya diusir keluar dan Dinasti Ming ditubuhkan. Kuih bulat yang bernota itu kemudian dijadikan kuih yang khas untuk Zhongqiujie demi memperingatkan peritiwa ini. Nota di dalam kuih bulat sekarang diganti dengan yok telur.

(E) Penutup

Sesungguhpun manusia telah menjejak ke bulan dan dibuktikan bahawa tidak ada manusia termasuk Chang’e di bulan, namun begitu Chang’e dan cerita dongengnya akan terus hidup di dalam hati orang Cina. Ada Chang’e di bulan atau tidak merupakan perkara yang kurang penting, yang diutamakan ialah suasana harmoni perhimpuan seisi keluarga di bawah bulan purnama Zhongqiujie.

No comments: