Monday, February 9, 2009

PERAYAAN-PERAYAAN DALAM TAHUN BARU CINA 1 - LABA (HARI KE-8 BULAN 12 TAHUN SEBELUMNYA)

Laba diraikan pada hari ke-8 dalam bulan lunar keduabelas dan asal usulnya berkait rapat dengan agama Buddha. Pada hari tersebut, bubur yang dimasak dengan benih teratai, kacang tanah, kacang hijau, barli, kacang wal (walnut), kacang almond, jagung dan kurma kering merah akan dimakan. Bubur itu mula dimasak pada tengah malam dan ia mesti dikacau selalu sehingga bubur itu terjadi pada waktu subur. Orang Cina di utara suka makan bubur Laba yang manis, tetapi orang Cina di selatan suka makan masin, orang Cina di selatan makan bubur Laba yang masin bersama-sama sayur- sayur awet.

Asal usul Laba bermula dengan Sakyamuni meninggalkan istana untuk mencari kebenaran dalam kehidupan manusia. Baginda menjalani kehidupan yang menyeksakan diri seperti penditar lain untuk mencari jalan penyelesaian kepada kesengsaraan manusia. Baginda akhirnya pengsan kerana kelaparan dan keletihan. Seorang gadis yang menjaga kambing melalui situ dan beliau telah menyelamatkan Sakyamuni dengan memberi baginda makan bubur yang dimasak dengan pelbagai benih. Setelah Sakyamuni pulih, baginda bermeditasi di bawah pokok Bodhi dan akhirnya mencapai ‘enlightenment’. Penganut-penganut Buddha memperingati peristiwa ini dengan memasak bubur pelbagai benih pada hari ini.

Mengikut tradisi, suku-suku kaum di bahagian selatan Cina akan mengadakan upacara menghalau hantu dan jin-jin jahat (Songtan) pada hari itu juga. Beberapa orang penduduk akan berlagak sebagai hantu atau jin dengan memakai topeng hantu. Mereka ini menari mengikut irama muzik menjelajah seluruh kampung. Dalam upacara tersebut, mereka yang bertopeng hantu pada akhirnya akan dihalau keluar dari kampung oleh para penduduk. Upacara ini bertujuan menghalaukan nasib malang dan segala perkara yang tidak bagus keluar dari kampung mereka sebelum menyambut tahun baru.

Tradisi makan bubur Laba juga bertujuan memberi ajaran kepada kanak-kanak supaya hidup berjimat cermat. Menurut ceritanya, pada zaman dahulu terdapat sebuah keluarga kaya yang hidup boros. Setiap hari, banyak makanan yang tidak dihabiskan dibuang ke dalam parit. Jiran di sebelah rumah berasa sayang kepada makanan yang belum dihabiskan itu, beliau pun mengutip dan menjemurkan makanan yang mengalir keluar. Akhirnya keluarga yang hidup boros itu menjadi miskin dan tidak ada apa-apa boleh dimakan pada suatu musim sejuk. Memandangkan keluarga yang boros itu berhadapan dengan kebuluran, jiran pun memasak bubur dengan menggunakan makanan yang telah dijemur kering untuk mereka. Dengan makanan kering yang disimpan oleh jiran itu, ahli-ahli keluarga yang hidup boros itu dapat meneruskan hidup mereka dalam musim sejuk.

No comments: