Monday, February 9, 2009

PERAYAAN-PERAYAAN DALAM TAHUN BARU CINA 3 - XIEZAO (HARI KE- 23 HINGGA 25 BULAN 12 TAHUN SEBELUMNYA)


Xiezao (Penyembahan Dewa Dapur)

Pada hari ke-24 dalam bulan lunar keduabelas, dewa dapur akan disembah dengan secara besar-besaran. Tarikh penyembahan adalah berbeza-beza bagi lapisan masyarakat yang berlainan. Pegawai kerajaan dan maharaja akan menyembah dewa dapur pada hari ke-23, rakyat jelata pada hari ke-24 dan para nelayan dan mereka yang mencari hidup di atas perahu pula menyembah pada hari ke-25. Hari menyembah dewa dapur juga dikenali sebagai tahun kecil kerana selepas hari ini, semua agensi kerajaan di China akan ditutup sehingga perayaan Yuanxiao (hari ke-15 dalam bulan lunar pertama tahun depan).

Dewa dapur dianggap sangat penting oleh masyarakat Cina kerana dewa ini adalah wakil Maharaja Jade dari syurga. Pada hari ke-24 dalam bulan lunar keduabelas setiap tahun, dewa dapur akan kembali ke syurga untuk melaporkan aktiviti-aktiviti yang telah dilakukan oleh keluarga tersebut sepanjang tahun kepada Maharaja Jade (Pemerintah syurga). Maharaja Jade akan berdasarkan laporan yang dikemukakan oleh dewa dapur untuk menentukan sama ada mengurniakan rahmat atau padah kepada keluarga tersebut. Memandangkan laporan yang diberi oleh dewa dapur itu sangat penting, keluarga-keluarga Cina biasanya akan menghidangkan pelbagai lauk-pauk dengan berharap bahawa dewa dapur akan memberi satu penilaian yang baik kepada keluarga mereka. Masyarakat melakukan berbagai-bagai cara agar dewa dapur mengemukakan laporan penilaian yang baik. Di antaranya ialah membelanja makan (merasuah), menyembahkan gula tebu (berharap dewa dapur bercakap manis) dan kuih bakul(untuk melekatkan mulut dewa dapur supaya dewa dapur tidak boleh melaporkan perkara perkara yang tidak bagus).

Siapakah dewa dapur? Terdapat beberapa versi yang berlainan tentang dewa dapur. Ada orang kata dewa dapur ialah anak keempat Maharaja Jade. Putera ini suka melihat perempuan yang cantik, oleh itu putera ini pun memohon supaya boleh bertugas di dapur kerana ramai wanita boleh dilihat di dapur. Di samping itu juga, dewa dapur boleh memperolehi maklumat-maklumat penting tentang dunia manusia di dapur kerana para wanita suka menceritakan hal-hal keluarga diri dan orang lain apabila mereka berkumpul di dapur pada masa lapang.

Ada orang mengatakan bahawa dewa dapur adalah seseorang yang mula-mulanya jahat tetapi berhati mulia pada akhirnya. Mengikut ceritanya, dewa dapur sebelum dilantik menjawat jawatan ini adalah seorang orang kaya yang mempunyai seorang isteri yang baik. Beliau menceraikan isterinya kerana tidak tahan isterinya yang selalu memberi nasihat kepada beliau. Akhirnya, beliau telah menjadi miskin dan terpaksa meminta sedekah dari rumah ke rumah. Pada suatu hari, semasa beliau meminta sedekah dari sebuah keluarga, beliau bertemu dengan bekas isterinya yang telah berkahwin lain. Beliau berasa malu dan ingin beredar dari situ. Bekas isteri beliau tidak menaruh dendam kepada beliau dan menjemput beliau makan di dapurnya. Tiba-tiba, suami kepada bekas isteri balik ke rumah. Semasa bekas isteri pergi menjemput suaminya, beliau pun bersembunyi di dalam dapur memasak. Pada masa dahulu, seseorang perempuan adalah dilarang berjumpa dengan lelaki lain apatah lagi jika wanita tersebut sudah berkahwin. Dewa dapur tidak ingin bekas isterinya dimarahi suaminya, beliau pun berdiam sahaja apabila dapur itu dibakar dengan kayu api. Dewa dapur rela mati terbakar di dalam dapur pun tidak keluar kerana tidak mahu menjejaskan nama baik bekas isterinya. Perkara ini telah diketahui oleh Maharaja Jade dan baginda pun melantik beliau menjadi dewa dapur kerana kemuliaan perbuatan beliau.

Upacara penghantaran dewa dapur ke syurga disempurnakan dengan membakarkan gambar lukisan dewa dapur yang ditamparkan di dapur. Dewa dapur akan kembali ke dunia manusia menjelang malam tahun baru Cina.

No comments: