Tuesday, February 10, 2009

PERAYAAN-PERAYAAN DALAM TAHUN BARU CINA 7 - RENRI (HARI JADI SEMUA ORANG)



Renri (Hari Jadi Semua Orang)
Dipercayai bahawa semasa pembentukan dunia manusia, dewi Nuwa membentuk manusia dengan tanah liat pada hari ketujuh. Mengikut legenda, pada hari pertama, Dewi Nuwa telah membentuk ayam dengan tanah liat; hari kedua, anjing; hari ketiga, babi; hari keempat kambing; hari kelima, lembu; hari keenam, kuda; hari ketujuh, manusia dan hari kelapan adalah padi. Dengan ini, manusia telah dilengkapi dengan keperluan dan keadaan untuk hidup.

Hari ini diraikan oleh orang Kantonis. Pada hari ini, keluarga Kantonis akan memasak bubur daging ikan dan ayam. Daging ikan dipotong kepingan nipis dan daging ayam dicabut dalam bentuk benang. Bubur dihiasi dengan sayur Sawi (Shengcai) yang membawa maksud bertenaga. Selepas menyembah nenek moyang dengan bubur 'yusheng jisi', sekeluarga akan makan bersama-sama.

Pada hari ini, orang Kantonis juga menjalankan aktiviti 'laosheng'. Aktiviti ini penting kepada saudagar Kantonis kerana dengan berbuat demikian perniagaan mereka akan berkembang maju dan mendapat untung besar. Sayur-sayur dipotong panjang dan halus, dicampur dengan kerepek-kerepek yang berwarna-warni diletak dalam sebuah pinggan yang besar. Beberpa kepingan nipis daging ikan ditabur di atas, kemudian kuah rempah madu dituang di atas. Orang-orang yang mengambil bahagian dalam 'laosheng' akan berdiri mengelilingi meja dengan memegang sepasang penyepit (chopstick). Selepas mendapat arahan bermula, penyepit semua orang akan mencampur-gaulkan sayur-sayur dan kerepek-kerepek berwarna-warni (Yusheng) di dalam pinggan besar sambil melayang tinggi bahan-bahan campuran itu. Sambil mencampur-gaul 'Yusheng' itu, semua orang di situ mesti mengeluarkan kata-kata yang baik.




No comments: